Terug naar de startpagina van groep 1/2 Wat we doen in groep 1/2 | ||
Wij vinden veiligheid, de sfeer en je thuis voelen op school erg belangrijk. Dit zijn voorwaarden om tot leren te komen. Wij willen ons onderwijsaanbod in groep 1 en 2 ook goed laten aansluiten op groep 3 en verder. Daarom bouwen we aan een stevige basis waarmee de kinderen vol vertrouwen naar groep 3 kunnen. Daarbij heeft het spelen een hoofdrol, want kleuters leren al spelend het meest. Binnen een rijke leeromgeving krijgen de kinderen de kans om zich op alle vlakken optimaal te ontwikkelen op hun eigen niveau en passend bij hun interesse. Daarnaast worden op allerlei momenten instructies en activiteiten aangeboden die ervoor zorgen dat de kinderen alle aspecten van de brede ontwikkeling aangereikt krijgen.
DagindelingWanneer de kinderen ’s ochtends binnenkomen hangen ze hun jas op en doen hun tas in de bak. Daarna worden ze begroet door de leerkracht en mogen ze in de kring gaan zitten. Daarna is het rooster als volgt:
8:30 Vaste ochtendroutine
Leerstofaanbod
RekenenHet leren rekenen begint al op de peuterleeftijd als kinderen met hun vinger aangeven hoe oud ze zijn, het leren herkennen van kleuren en vormen, of aanwijzen hoe groot je bent. In groep 1/2 bouwen we hierop verder aan een stevige basis voor het aanvankelijk rekenen in groep 3. Dat doen we door allerlei tel- en rekenspelletjes in de kring, het bouwen in de bouwhoek of door middel van rollenspel als we bijvoorbeeld winkeltje spelen. Daarnaast gebruiken we de activiteitenbox van de methode SemSom, die ook in groep 3 wordt gebruikt. Op die manier zijn we er zeker van dat er niets wordt vergeten en alle kinderen met een goede basis doorstromen naar groep 3.
| TaalTaalonderwijs bestaat uit verschillende onderdelen en komt op alle momenten van de dag terug. De kinderen leren luisteren, spreken, schrijven en lezen. Ook in groep 1/2 komen al deze onderdelen aan bod. In de weekendkring leren ze bijvoorbeeld een samenhangend verhaal vertellen en naar elkaar luisteren. Bij het voorlezen leren ze over luisterstrategieën zoals voorspellen en over de structuur van verhalen. Bij alle instructies is veel aandacht voor eigen inbreng van de kinderen. Dat betekent dat er veel ruimte is voor het leren spreken in de groep. Daarbij wordt ook aandacht besteedt aan het verstaanbaar spreken en beginnende presentatievaardigheden. WoordenschatHet Koggenschip is een kindcentrum met een VVE locatie. Dat betekent dat peuters die extra ondersteuning nodig hebben bij hun taalontwikkeling maximaal 4 keer per week bij ons terecht kunnen. Uit onderzoek is gebleken dat het aantal woorden dat kinderen kennen een belangrijke factor is voor hun succes op school. Om die reden werken we in de peuter- en kleutergroepen met Logo 3000 voor woordenschat onderwijs. In groep 3 t/m 5 gaat dat verder in de vorm van Logo. Sociaal Emotionele ontwikkelingIn de leeftijd van 4 tot 6 jaar krijgen kinderen steeds meer aandacht voor elkaar en leren ze om echt samen te spelen in plaats van naast elkaar. | Muziek, dans, dramaVoor muziek gebruiken we de methode 1, 2, 3 Zing en daarnaast leren we liedjes bij de thema’s. De methode SemSom voor rekenen biedt regelmatig een rekendans aan. Zo leren de kinderen al dansend rekenen. Twee vliegen in één klap. Drama komt dagelijks aan bod in het rollenspel in de hoeken. Daarnaast worden met enige regelmaat drama-activiteiten aangeboden in het eigen lokaal of in de speelzaal.
Het volgen van de ontwikkelingDe ontwikkeling van de leerlingen brengen we scherp in kaart. We plaatsen alle kindobservaties in ons online leerlingvolgsysteem Parnassys: leerlijnen jonge kind. Hierdoor heeft de leerkracht een goed zicht op vorderingen, eventuele achterstanden en prestaties op het gebied van rekenen, taal, motoriek, spel en de sociaal emotionele ontwikkeling. Sommige kinderen hebben behoefte aan extra begeleiding of meer uitdaging naast het vaste programma. Met de leerkrachten en de intern begeleider kijken we voor hen naar onderwijs op maat. We doen dit altijd in overleg met u als ouder/verzorger. Groepsplannen en hulpplannen
Iedere leerling is uniek en leert op zijn of haar eigen manier. Om kinderen het onderwijs te geven dat zij nodig hebben, werken we met groepsplannen en hulpplannen. In de hulpplannen wordt ingegaan op individuele onderwijsbehoeften die buiten de instructiegroep vallen. Om ieder kind tegemoet te komen, houden we rekening met verschillende leerstijlen. We werken onder andere met concreet materiaal om de leerstof visueel te maken, daarbij verwoorden (auditief) we onze gedachten en handelingen (modeling). Kleuters hebben veel behoefte aan het ervaren met hun eigen lijf. Regelmatig zijn de leerlingen motorisch bezig (bv. klappen, stampen, voelen) en verwoorden ze zelf hun handelen (verbaal). We proberen de leerstof zoveel mogelijk af te stemmen op de kinderen. Zo worden ze uitgedaagd om voortdurend een stapje verder te zetten. |