• Het Koggeschip team
  • om door te lezen
    • schoolgids (pdf)
    • privacy
    • klachtenregeling
  • werkwijze
    • aanbod
    • schoolregels
    • ondersteuning
  • tijden
    • schooltijden
    • vakanties en vrije dagen
  • naschoolse activiteiten
  • peuterspeelzaal
  • huiskamer
  • medezeggenschapsraad
  • oudercommissie
  • groep 1/2
  • groep 3/4/5
  • groep 6/7
  • groep 8
  • rondleiding
  • aanmelden
  • vacatures
  • contact

Terug naar de startpagina van groep 1/2

Wat we doen in groep 1/2

Wij vinden veiligheid, de sfeer en je thuis voelen op school erg belangrijk. Dit zijn voorwaarden om tot leren te komen. Wij  willen ons onderwijsaanbod in groep 1 en 2 ook goed laten aansluiten op groep 3 en verder. Daarom bouwen we aan een stevige basis waarmee de kinderen vol vertrouwen naar groep 3 kunnen. Daarbij heeft het spelen een hoofdrol, want kleuters leren al spelend het meest. Binnen een rijke leeromgeving krijgen de kinderen de kans om zich op alle vlakken optimaal te ontwikkelen op hun eigen niveau en passend bij hun interesse. Daarnaast worden op allerlei momenten instructies en activiteiten aangeboden die ervoor zorgen dat de kinderen alle aspecten van de brede ontwikkeling aangereikt krijgen.  

Door goed te kijken en registreren wat de kinderen kunnen en nodig hebben kunnen we het aanbod zoveel mogelijk afstemmen op de behoefte van de kinderen. Om de overgang van de peuters tot aan groep 3 zo vloeiend mogelijk te laten verlopen gebruiken we dezelfde methodes voor woordenschat en rekenen. 

 

Dagindeling 

Wanneer de kinderen ’s ochtends binnenkomen hangen ze hun jas op en doen hun tas in de bak. Daarna worden ze begroet door de leerkracht en mogen ze in de kring gaan zitten. Daarna is het rooster als volgt: 

 

8:30 Vaste ochtendroutine 
8:40 Letteraanbod met de Letterdief 
8:50 Trefwoord 
9:00 Buitenspelen 
9:45 Tussendoortje en voorlezen of SchoolTV 
10:15 Vooruitblik op de speelwerktijd 
10:20 Spelen en werken 
11:10 Terugblik: Delen van resultaten 
11:20 Opruimen 
11:30 Logo 3000 
11:45 Lunchpauze 
12:15 Spelen en werken 
13:00 Grote kring 
13:30 Buitenspelen 
14:00 Dagafsluiting 
14:15 Naar huis 

 

Leerstofaanbod 

 

Rekenen 

Het leren rekenen begint al op de peuterleeftijd als kinderen met hun vinger aangeven hoe oud ze zijn, het leren herkennen van kleuren en vormen, of aanwijzen hoe groot je bent. In groep 1/2 bouwen we hierop verder aan een stevige basis voor het aanvankelijk rekenen in groep 3. Dat doen we door allerlei tel- en rekenspelletjes in de kring, het bouwen in de bouwhoek of door middel van rollenspel als we bijvoorbeeld winkeltje spelen. Daarnaast gebruiken we de activiteitenbox van de methode SemSom, die ook in groep 3 wordt gebruikt. Op die manier zijn we er zeker van dat er niets wordt vergeten en alle kinderen met een goede basis doorstromen naar groep 3.  

 

Taal 

Taalonderwijs bestaat uit verschillende onderdelen en komt op alle momenten van de dag terug. De kinderen leren luisteren, spreken, schrijven en lezen. Ook in groep 1/2 komen al deze onderdelen aan bod. In de weekendkring leren ze bijvoorbeeld een samenhangend verhaal vertellen en naar elkaar luisteren. Bij het voorlezen leren ze over luisterstrategieën zoals voorspellen en over de structuur van verhalen. Bij alle instructies is veel aandacht voor eigen inbreng van de kinderen. Dat betekent dat er veel ruimte is voor het leren spreken in de groep. Daarbij wordt ook aandacht besteedt aan het verstaanbaar spreken en beginnende presentatievaardigheden. 
Jonge kinderen ontwikkelen uit zichzelf interesse in schrijven en letters. Dat begint met kriebels op hun tekening, waarna ze hun eigen ‘letters’ gaan maken en langzaam schrijven ze steeds meer hoe het hoort. Een andere manier van schrijven is het maken van een verhalende tekening, waarbij de het kind verwoordt wat het heeft getekend, wat vervolgens door de leerkracht wordt opgeschreven.  

Ook in een kleutergroep wordt gelezen. Natuurlijk door het voorlezen of het bekijken van een digitaal prentenboek, maar ook in het rollenspel is veel aandacht voor lezen en schrijven. In de restauranthoek wordt bijvoorbeeld een menukaart geschreven en lezen de kinderen hoeveel een pizza kost. Elk kind kan op zijn eigen niveau deelnemen aan het spel en door voor- en naspelen leren de kinderen van elkaar. 

Daarnaast krijgen de kinderen wekelijks een letter aangeboden. Dat doen we met de letterdief. Elke week heeft de letterdief een andere letter verstopt. De kinderen gaan op zoek in het lokaal en zoeken daarna ook naar voorwerpen met die letter. Op de andere dagen wordt nog een filmpje gekeken over de letter, een luisterspel gespeeld en bedenken we zoveel mogelijk woorden met de letter. Het gaat daarbij vooral om het leren herkennen van de letter door te luisteren en te kijken. Dit helpt de kinderen als ze in groep 3 echt gaan leren lezen. 
 

Woordenschat 

Het Koggenschip is een kindcentrum met een VVE locatie. Dat betekent dat peuters die extra ondersteuning nodig hebben bij hun taalontwikkeling maximaal 4 keer per week bij ons terecht kunnen. Uit onderzoek is gebleken dat het aantal woorden dat kinderen kennen een belangrijke factor is voor hun succes op school. Om die reden werken we in de peuter- en kleutergroepen met Logo 3000 voor woordenschat onderwijs. In groep 3 t/m 5 gaat dat verder in de vorm van Logo. 
Door de woorden aan te bieden in clusters leren de kinderen niet alleen een woord bij een plaatje, maar bouwen de kinderen aan een netwerk van woorden die met elkaar verbonden zijn. Dat is belangrijk om andere woorden sneller te kunnen begrijpen en plaatsen.  
 

Sociaal Emotionele ontwikkeling 

In de leeftijd van 4 tot 6 jaar krijgen kinderen steeds meer aandacht voor elkaar en leren ze om echt samen te spelen in plaats van naast elkaar.  
Bij het buitenspelen is hier veel aandacht voor in de vorm van leren hoe je vraagt of je mee mag doen, leren zeggen dat je iets niet wilt en het leren oplossen van conflicten. 
In de speelhoeken gaat het vooral om afspraken leren maken over het spel, leren plannen en organiseren en het oefenen van rollen binnen een sociaal thematische context. Wat doet een bakker precies? Of wat zegt de medewerker van de bibliotheek als je een boek komt lenen? 

Muziek, dans, drama 

Voor muziek gebruiken we de methode 1, 2, 3 Zing en daarnaast leren we liedjes bij de thema’s. De methode SemSom voor rekenen biedt regelmatig een rekendans aan. Zo leren de kinderen al dansend rekenen. Twee vliegen in één klap. Drama komt dagelijks aan bod in het rollenspel in de hoeken. Daarnaast worden met enige regelmaat drama-activiteiten aangeboden in het eigen lokaal of in de speelzaal. 

 

Het volgen van de ontwikkeling 

De ontwikkeling van de leerlingen brengen we scherp in kaart. We plaatsen alle kindobservaties in ons online leerlingvolgsysteem Parnassys: leerlijnen jonge kind. Hierdoor heeft de leerkracht een goed zicht op vorderingen, eventuele achterstanden en prestaties op het gebied van rekenen, taal, motoriek, spel en de sociaal emotionele ontwikkeling. Sommige kinderen hebben behoefte aan extra begeleiding of meer uitdaging naast het vaste programma. Met de leerkrachten en de intern begeleider kijken we voor hen naar onderwijs op maat. We doen dit altijd in overleg met u als ouder/verzorger. 
 

Groepsplannen en hulpplannen

 

Iedere leerling is uniek en leert op zijn of haar eigen manier. Om kinderen het onderwijs te geven dat zij nodig hebben, werken we met groepsplannen en hulpplannen. 
In de groepsplannen wordt de hele groep in drie verschillende aanpakken verdeeld. Tijdens de gezamenlijke groepsmomenten wordt instructie gegeven aan de hele groep. In de kleine kring krijgt een groepje leerlingen gerichte instructie op hun eigen niveau. Voor de leerlingen die behoefte hebben aan extra uitdaging is er een verrijkingskring. Voor de leerlingen die verlengde instructie nodig hebben, is er een instructiekring waarin we de stof voorbereiden of herhalen in kleinere stapjes. 
 

In de hulpplannen wordt ingegaan op individuele onderwijsbehoeften die buiten de instructiegroep vallen. Om ieder kind tegemoet te komen, houden we rekening met verschillende leerstijlen. We werken onder andere met concreet materiaal om de leerstof visueel te maken, daarbij verwoorden (auditief) we onze gedachten en handelingen (modeling). Kleuters hebben veel behoefte aan het ervaren met hun eigen lijf. Regelmatig zijn de leerlingen motorisch bezig (bv. klappen, stampen, voelen) en verwoorden ze zelf hun handelen (verbaal). We proberen de leerstof zoveel mogelijk af te stemmen op de kinderen. Zo worden ze uitgedaagd om voortdurend een stapje verder te zetten. 

Neem contact op


Locatie


Zoeken


Social media


Copyright 2025 - IKC Het Koggeschip
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4School - Creatieve professionals